MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • Dankwoord
    • Vacature
    • In Memoriam
    • Jaaroverzicht
    • Diversen
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TCW
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 48 (2020) / nummer 4
PDF  

Smeerolie en/of lijm?

De rol van sociaalnetwerksites binnen sportverenigingen
Nanny Kuijsters-Timmers, John Goedee, Roger T.A.J. Leenders
8 december 2020

Nederlands English

Samenvatting

Gebruik van specifieke sociaalnetwerksites (hierna ook: ‘SNSs’) lijkt positief bij te dragen aan de attitudes en gedragingen van sporters, concludeerden Mahan III, Seo, Jordan en Funk (2015) in een studie onder Australische hardlopers. In die studie bleek dat de sportbeoefening en de sociale tevredenheid van de hardlopers gedeeltelijk worden verklaard door het gebruik van specifieke ‘runners-SNSs’. Hiermee lijkt de invloed van het gebruik van specifieke sociaalnetwerksites in de sportcontext een factor van belang. Omdat amateursportverenigingen voor hun communicatie met leden steeds vaker SNSs gebruiken (Dummer & Hiemstra, 2017; Lucassen et al., 2018; Van der Poel, Hoeijmakers, Pulles & Tiesssen-Raaphorst, 2018), roept dit de vraag op of in deze context het gebruik van sociaalnetwerksites ook kan bijdragen aan attitudes en gedragingen van leden. Als dit zo is, dan zouden sociaalnetwerksites van sportverenigingen kunnen worden ingezet voor het bereiken van organisatiedoelen, zoals behoud en activering van leden voor de club. Voor zover bekend is er weinig onderzoek gedaan naar de rol van het gebruik van specifieke SNSs binnen sportverenigingen (hierna: ‘ClubSNSs’). Als een van de weinige studies bieden Mahan et al. (2015) bruikbare inzichten om de werking van gebruik van ClubSNSs te duiden. Vandaar dat is gekozen om een vervolg te geven aan de studie van Mahan III et al. (2015). Het doel van de huidige studie is om vast te stellen wat de rol is van SNS-gebruik in de context van recreatieve sportverenigingen in Nederland en de bijdrage hiervan op de activatie en binding van leden.

Summary

Lubricant and/or glue? The role of social network sites in voluntary sports clubs

Although almost every voluntary sports club (VSC) in the Netherlands facilitates one or more social network sites (SNSs), the impact on attitude and behaviour of members is under researched. Our study aims to examine whether members’ use of organizational social network sites of their sports clubs (ClubSNS use) is a mediating factor for (1) supporting the sports club, and (2) continuing membership. Building on research among runners, we conducted a conceptual replication study of Mahan III, Seo, Jordan and Funk (2015). Results from a survey among members of voluntary sports clubs (n = 1009) revealed that ClubSNS use was a mediator to supportive and loyal membership. This research demonstrates the theoretical potential of organizational SNSs for activating and retaining members. Furthermore, practical implications and suggestions for further research are discussed.

Trefwoorden

voluntary sports clubs (VSC) social network sites (SNS) online communication membership involvement conceptual replication

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 48/2020 | nr. 4

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021