MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • Dankwoord
    • Vacature
    • In Memoriam
    • Jaaroverzicht
    • Diversen
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TCW
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 48 (2020) / nummer 4
PDF  

De spiegel van de sociale media

Een exploratieve studie naar de online zelfpresentatie van tweens
Dian de Vries, Sindy Sumter, Natascha Notten, Esther Rozendaal
8 december 2020

Nederlands English

Samenvatting

Veel socialemediaplatformen hanteren het beleid dat gebruikers ten minste 13 jaar moeten zijn. Desondanks blijkt uit onderzoek dat het gebruik van sociale media door Amerikaanse en Europese (waaronder Nederlandse) kinderen al voor die leeftijd begint, namelijk in de zogenaamde tween-periode van 8 tot 12 jaar (Hollaway, Green & Livingstone, 2013; Lobe, Livingstone, Ólafsson & Vodeb, 2011; Livingstone, Ólafsson & Staksrud, 2013; Rideout, 2015). Het gebruik van sociale media kan voor tweens zowel risico’s als kansen met zich meebrengen. Aan de ene kant zijn er zorgen over het gebruik van sociale media door tweens voor hun privacy (Davis, 2013; Weeden, Cooke & McVey, 2013) en hebben sommige tweens er negatieve ervaringen mee, bijvoorbeeld als gevolg van cyberpesten (Arslan, Savaser, Hallett & Balci, 2012; Baas, De Jong & Drossaert, 2013; Livingstone, Haddon, Görzig & Ólafsson, 2011). Ook kan het gebruik van sociale media leiden tot objectificatie van het eigen lichaam en een negatief zelfbeeld (Veldhuis, Alleva, Bij de Vaate, Keijer & Konijn, 2020). Aan de andere kant bieden sociale media mogelijke voordelen in de psychosociale ontwikkeling (Shapiro & Margolin, 2014; Valkenburg & Peter, 2011). Tweens kunnen op sociale media met anderen in contact komen (Barbovschi, Macháčková & Ólafsson, 2015; Mascheroni & Ólafsson, 2014; Quinn & Oldmeadow, 2013) en er oefenen met sociale vaardigheden (Bryce & Fraser, 2014; Koutamanis, Vossen, Peter & Valkenburg, 2013).

Summary

Using what social media has to offer: pre-teens’ online self-presentation practices

The current study explores pre-teens’ self-presentation on social media and investigates to what extent they capitalize on social media’s opportunities to reflect on, visually alter, and receive feedback on their self-presentations. We conducted an online school-based study among 600 8-12-year olds in the Netherlands. The majority (55%) of pre-teens had a social media account and this percentage increased with age. Most pre-teens with a social media account shared messages and pictures, thought carefully about what (not) to post, and received (positive) feedback. Photo editing was less popular, but more common among girls. Receiving negative feedback was also uncommon, but more frequent among boys and younger pre-teens. Younger pre-teens were also less likely to reflect before posting. Pre-teens thus practice self-presentation on social media and become more skilled at this with age. Social media may help pre-teens develop impression management skills, which are central to pre-teen development.

Trefwoorden

self-presentation preadolescence social network sites impression management psychosocial development

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 48/2020 | nr. 4

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021