MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • Dankwoord
    • Vacature
    • In Memoriam
    • Jaaroverzicht
    • Diversen
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TCW
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 48 (2020) / nummer 2
PDF  

Oude wijn in nieuwe zakken?

Microtargeting van kiezers vroeger en nu
Tom Dobber, Ron de Jong
4 juni 2020

Nederlands English

Samenvatting

In de afgelopen jaren heeft online microtargeting van kiezers veel aandacht gekregen. Dit verschijnsel behelst het bewerken van een afgebakende groep kiezers met op maat gesneden politieke advertenties. Verschillende opiniemakers en politici zagen een verband tussen microtargeting aan de ene kant en de verkiezing van Trump en de uitkomst van het brexitreferendum in 2016 aan de andere kant (Cadwalladr, 2016). Microtargeting van kiezers zou een instrument zijn waarmee de uitkomst van verkiezingen beslissend kan worden beïnvloed. Het stelt politieke partijen in staat groepen kiezers met specifieke kenmerken te benaderen met op maat gemaakte politieke advertenties. De effectiviteit lijkt relatief hoog te zijn omdat advertenties niet op een breed publiek gericht hoeven te zijn, maar kunnen inzoomen op een enkel onderwerp dat bij de doelgroep past (Endres, 2019; Haenschen & Jennings, 2019). Voor Nederland zou het een ware revolutie in de campagnevoering zijn. De verkiezingscampagne uit het verleden waarmee als het ware een schot hagel op het electoraat werd afgevuurd, wordt ingeruild voor een op het individu gerichte campagne.

Summary

Old wine in new bottles? A historical comparison of microtargeting in the Netherlands

Political microtargeting is sometimes presented as a revolution in political campaigning. Sending citizens tailored political messages is considered effective, efficient, and modern, especially in the Netherlands. In this article we dive deeper into the concept of microtargeting. We compare modern-day microtargeting and political campaigns in the pre-mass party era, who already tailored political messages to individual citizens as early as in the 1900’s. We describe similarities and differences between the ‘old’ and ‘new’ campaigns to illustrate how, conceptually, both forms of ‘microtargeting’ do not differ that much. Finally, we conclude that while the concept may be similar, the practice does differ. Technology not only enables political parties to reach unparalleled levels of granularity, but also to spread messages on an incomparable scale. Thus, we may speak of old wine in new bottles. But the new bottles may be so dominant that they have changed the old taste of the wine.

Trefwoorden

microtargeting political advertising political campaigns historical comparison electioneering

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 48/2020 | nr. 4

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021