MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • Dankwoord
    • Vacature
    • In Memoriam
    • Jaaroverzicht
    • Diversen
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TCW
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 47 (2019) / nummer 3
PDF  

Social influencers, Instapods, en het nieuwsoverzicht-algoritme van Instagram

Amandine Henderickx, Ralf De Wolf
10 december 2019

Nederlands English

Samenvatting

Sociale beïnvloeders, Instapods en het newsfeedalgoritme van Instagram

Deze studie versterkt de stem van sociale beïnvloeders en de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd. We kijken specifiek naar de faciliterende rol van het newsfeedalgoritme op Instagram. Tien diepteinterviews werden afgenomen met vrouwelijke sociale beïnvloeders tussen de leeftijd van 18 en 29. De resultaten laten zien hoe deze beïnvloeders veel negatieve bijwerkingen ervaren die worden veroorzaakt door het nieuwsfeedalgoritme. In lijn met Bucher (2012) beweren we door algoritmische herstructurering van informatiestromen dat zichtbaarheid een voorrecht is geworden op sociale media dat een ‘dreiging van onzichtbaarheid’ oplegt door sociale beïnvloeders. Onze gesprekken met beïnvloeders laten zien hoe de groei van hun profiel niet de energie en tijd weerspiegelt die ze hebben geïnvesteerd. Om het laatste aan te kunnen, nemen ze deel aan zogenaamde ‘Instapods’. In de discussie schetsen we verder hoe algoritmische obscurity en de praktijken in Instapods op gespannen voet staan ​​met de authentieke rol die sociale beïnvloeders zichzelf toeschrijven.

Summary

Social influencers, Instapods and the newsfeedalgorithm of Instagram

This study amplifies the voice of social influencers and the challenges they face. We specifically look into the facilitating role of the newsfeed algorithm in Instagram. Ten indepth interviews were conducted with women social influencers between the age of 18 and 29. The results show how these influencers experience many negative side effects that are caused by the newsfeed algorithm. In line with Bucher (2012) we argue trough algorithmic restructuring of information flows, visibility has become a privilege on social media which imposes a ‘threat of invisiblity’ on the part of social influencers. Our conversations with influencers show how the growth of their profile does not reflect the energy and time they have invested. To cope with the latter they participate in socalled ‘Instapods’. In the discussion we further outline how algorithmic obscurity and the practices in Instapods are at odds with the authentic role social influencers attribute themselves.

Trefwoorden

social influencers Instagram algorithm authenticity Instapods visibility

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 48/2020 | nr. 4

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021