Menselijke chatbots: een zegen voor online klantcontact?
Samenvatting
Mensachtige chatbots: een zegen voor online sociale klantendienst?
Chatbots voor klantenservice gaan snel vooruit. Er was echter weinig bekend over de communicatiestijl die merken zouden moeten gebruiken in chatbotcommunicatie. Uit de literatuur over organisatiecommunicatie tussen merken en klanten werd het concept van een menselijke stem (Kelleher, 2009; Kelleher & Miller, 2006) opgenomen in chatbotcommunicatie. In een 2x2 experiment tussen proefpersonen gingen 125 deelnemers in gesprek met een chatbot voor klantenservice in de reissector. Naast de aanwezigheid of afwezigheid van een menselijke stem, verschilden de chatbots ook in merkbekendheid. De resultaten onthulden klantenservicechatbots met een gemoedelijke menselijke stem die de merkattitude en de waargenomen warmte verhoogt via sociale aanwezigheid, zonder de waargenomen merkcompetentie aan te tasten. Bovendien hebben we geen bewijs gevonden voor merkbekendheid om deze bevindingen te matigen. Onze resultaten ondersteunen de theorie van Computers zijn sociale actoren (CASA) en geven aan dat de waargenomen menselijkheid van computers zou kunnen toenemen door de aangenomen communicatiestijl.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.