MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • Dankwoord
    • Vacature
    • In Memoriam
    • Jaaroverzicht
    • Diversen
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Proefabonnement
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TCW
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 46 (2018) / nummer 4
PDF  

‘Meet the blockers’

Jongeren, jongvolwassenen en automatische reclamevermijding online
Glen Joris, Karolien Poels, Peter Mechant, Sara Pabian, Lieven De Marez
6 december 2018

Nederlands English

Samenvatting

Een steekproef bij 400 Vlaamse jongere personen van 16 tot 30 jaar toont aan dat de attitude tegenover ad blockers de meest belangrijke voorspeller vormt om verschillen te verklaren in de intentie om ad blockers te gebruiken. Minder bezorgdheden omtrent privacy, minder storing en minder data en kosten vormen de meest belangrijke gedragsopvattingen.

Summary

‘Meet the blockers’. Youth, young adults and automatic ad avoidance online

Ad blocking – the use of browser extensions such as Adblock (Plus) or Ublock – is becoming mainstream, particularly amongst young web users. This automated form of advertising avoidance has attracted significant attention due to the loss of advertising revenues. Insights in this type of ad avoidance behavior are indispensable. By applying the theory of planned behavior (TPB), the first aim of this study is to determine the predictive value of personal attitudes, subjective norm (SN) and perceived behavioral control (PBC) in explaining behavioral intention. The second aim is to reveal the relative importance of the beliefs underpinning these three TPB components. An online survey involving 400 person’s aged between 16 and 30 years was conducted. Analysis reveals that attitude is the most important predictor to explain differences in intention to use ad blockers, followed by a person’s perceived behavior control towards ad blocking. Within attitude, the most important beliefs affecting one’s intention to use an ad blocker are less privacy concerns, less disruption and less data usage and costs.

Trefwoorden

ad blocker ad avoidance online advertising online behavior privacy

Onbeperkt toegang tot het online archief?
Log in of neem een abonnement.


inloggen
Wachtwoord vergeten
Neem een abonnement
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen? Bekijk onze abonnementen >>
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2019 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 47/2019 | nr. 2

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers

Privacy policy

Algemene voorwaarden

 

© 2009-2019
Boom uitgevers Amsterdam

Redactiesecretariaat

Hogeschool Rotterdam, Creating010

Wijnhaven 107

3011 WN Rotterdam

Abonnementenadministratie

Boom uitgevers Amsterdam B.V.

Postbus 15970

1001 NL Amsterdam

Nederland

(020) 520 01 20

abonnementen@bua.nl

 

Boom uitgevers Amsterdam

Prinsengracht 747

1017 JX Amsterdam

(020) 521 89 32

klantenservice@boomamsterdam.nl