MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • Dankwoord
    • Vacature
    • In Memoriam
    • Jaaroverzicht
    • Diversen
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TCW
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 44 (2016) / nummer 1
PDF  

Vragen en ondersteuningsbehoefte bij de mediaopvoeding door ouders van jonge kinderen

Peter Nikken
19 december 2016

Nederlands English

Samenvatting

Via een enquête is onderzocht of 785 ouders (kinderen 0-7 jaar) vragen hebben bij hun mediaopvoeding, zich competent voelen en ondersteuning zoeken. Mediaopvoedingsvragen spelen vooral als er ook oudere kinderen zijn en bij ouders met een negatieve houding tegenover media. Professionele ondersteuning is vooral gewenst voor eerstgeboren kinderen, kinderen die sociale media gebruiken en als ouders media gecompliceerd vinden voor kinderen.

Summary

Concerns associated with parental mediation and the need for parent support among parents with young children

An online questionnaire among 785 parents (children 0-7 years) investigated whether a) parents experience problems when guiding children’s media usage, b) they feel competent in their mediation, c) they need parenting support, and d) how problems, competences and need for support are related to characteristics of the parents, the family and the child. Experiences of problems is paralleled by negative views on media, the presence of older siblings living at home and especially occur when the child uses social media. Feelings of competence are enhanced by positive views on media effects, older siblings at home, and the child’s involvement in educational games and media skill level. Parents feel less confident if their child is active on social media. Support is primarily dependent on the level of problems at hand. Moreover, professionals are especially consulted when parents feel less competent, their child is active on social media and among first born children.

Keywords

parental mediation parenting support media-literacy media-diffusion

Keywords

parental mediation parenting support media-literacy media-diffusion

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 48/2020 | nr. 4

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021