MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • Dankwoord
    • Vacature
    • In Memoriam
    • Jaaroverzicht
    • Diversen
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TCW
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 44 (2016) / nummer 1
PDF  

Online reclamewijsheid bij kinderen

Herkennen en begrijpen van reclamebanners en de rol van need for cognition en reclamewijsheidslessen
Brahim Zarouali, Michel Walrave, Karolien Poels, Koen Ponnet, Ini Vanwesenbeeck
22 juni 2017

Nederlands English

Samenvatting

Deze studie onderzoekt of kinderen tussen 10 en 12 jaar online reclamebanners op een fictieve website herkennen en begrijpen. Bovendien wordt nagegaan wat de invloed is van need for cognition en reclamewijsheidslessen. Hiervoor werden de reclamebanners gemanipuleerd op basis van twee eigenschappen: de congruentie met de webinhoud en complexiteit van de banner.

Summary

Children’s advertising literacy: recognition and understanding of banners and the role of need for cognition and advertising literacy classes

The aim of this study is to examine the online advertising literacy of children (10-12 years). By means of a survey administered to a total of 224 children, we investigate to what extent children are able to recognize a banner ad on a website and understand its persuasive, informational and selling intent. The banners are manipulated on two characteristics: congruence and complexity. Furthermore, the role of need for cognition and advertising literacy classes are examined. Our findings suggest that banners high in congruence and complexity are less easily recognized, compared to banners low in congruence and complexity. So, when it comes to recognition, the ad characteristics are important. As for understanding the commercial intent of advertising, not the ad characteristics but the personality trait need for cognition seems to be meaningful. Finally, advertising literacy classes are found to encourage both the level of recognition and understanding of banners among children.

Keywords

children advertising literacy banners need for cognition advertising literacy classes

Keywords

children advertising literacy banners need for cognition advertising literacy classes

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 48/2020 | nr. 4

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021