MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • Dankwoord
    • Vacature
    • In Memoriam
    • Jaaroverzicht
    • Diversen
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TCW
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 41 (2013) / nummer 4
PDF  

Het effect van personalisatie en leeftijdscongruentie in narratieve communicatie op website satisfactie en recall van online gezondheidsinformatie

Nadine Bol, Julia van Weert, Hanneke de Haes, Eugène Loos, Ellen Smets
21 maart 2016

Nederlands English

Samenvatting

In deze studie wordt het effect van personalisatie en leeftijdscongruentie op website satisfactie en recall van informatie en de rol van narratieve betrokkenheid onderzocht. Uit een experiment (n = 275) waarin online gezondheidsinformatievideo’s werden getoond, blijkt dat zowel personalisatie als leeftijdscongruentie en narratieve betrokkenheid een verklarende rol speelt in de effectiviteit van narratieve communicatie.

Summary

The effect of personalization and age congruency in narrative communication on website satisfaction en recall of online health information.

The effect of personalization and age congruency on website satisfaction and recall of information was tested in a 2 (personalization: personalized vs. nonpersonalized video) × 2 (age congruency: congruent vs. incongruent) experimental design (n = 275). Personalization was found to be an effective communication tool to predict recall of information. Age congruency had an effect on satisfaction with the emotional support from the website. Narrative engagement predicted both website satisfaction and recall of information, but did not mediate the relationship between personalization and the outcomes. However, significant conditional mediation effects revealed that age congruency plays a moderating role in explaining the effects of personalization on website satisfaction and recall of online health information via narrative engagement. This study provides practical implications for developing online health messages for older adults.

Keywords

personalization narrative engagement e-health aging age congruency website satisfaction recall

Keywords

personalization narrative engagement e-health aging age congruency website satisfaction recall

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 48/2020 | nr. 4

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021