MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • Dankwoord
    • Vacature
    • In Memoriam
    • Jaaroverzicht
    • Diversen
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TCW
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 41 (2013) / nummer 2
PDF  

Visuele genderstereotypering in reclame

Een experimenteel onderzoek naar de effectiviteit van impliciete stereotypering in printadvertenties
Liselot Hudders, Patrick Vyncke
21 maart 2016

Nederlands English

Samenvatting

Onderzoek naar de reclame-effectiviteit van genderstereotypering beperkte zich tot op heden veelal tot de effectiviteit van expliciete portretteringen van (a-)stereotiepe man- of vrouwbeelden in advertenties. Een experimenteel onderzoek naar de affectieve reacties ten aanzien van impliciete genderstereotiepe man-vrouwinteracties in printadvertenties bij 315 respondenten toont aan dat er geen consistente voorkeur is voor genderstereotiepe versus a-stereotiepe man-vrouwinteracties in reclame-uitingen.

Summary

Visual gender stereotypes in advertising. An experimental study on the effectiveness of implicit stereotypes in print advertisements

In the 20th century, women became more powerful and climbed into professional and managerial jobs. These changes incited equality between men and women. This (r)evolution is also reflected in advertisements as various studies show that gender stereotyping (i.e., male dominance and female subordination) in advertisements has decreased. However, although women are no longer simply and solely depicted in the private sphere and in housewife roles, subtle and implicit gender stereotypes in advertisements are still common. The current study therefore explores the affective (ad-likeability) reactions of average consumers to those implicit gender stereotypes. In particular, an experimental study with 315 participants shows that people do not differ consistently in their preferences for either an implicitly a-stereotypical or stereotypical portrayal. Moreover, no gender nor age-related differences were found in preferences for stereotypical versus a-stereotypical gender stereotypes.

Keywords

gender stereotypes advertising effectiveness implicit gender role portrayal

Keywords

gender stereotypes advertising effectiveness implicit gender role portrayal

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 48/2020 | nr. 4

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021