MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • Dankwoord
    • Vacature
    • In Memoriam
    • Jaaroverzicht
    • Diversen
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TCW
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 37 (2009) / nummer 1
PDF  

De communicatiefunctie in Belgische organisaties. Hoe excellent is deze ingevuld?

Baldwin Van Gorp, Luc Pauwels
21 maart 2016

Nederlands English

Samenvatting

In vergelijking met Nederland is er over de positie van public relations en communicatiemanagement in Belgische organisaties weinig bekend. Deze bijdrage presenteert unieke gegevens over de plaats van communicatie in de hiƫrarchische structuur van Belgische organisaties met minstens vijftig werknemers.

Summary

This study presents data, which were obtained by a web survey (n = 750), concerning the position of communications in the hierarchical structure of Belgian organizations with at least 50 employees. Results show that 43 percent of the organizations in the sample have an integrated communications department. About one third of the communications managers have a high position in the organization. Heads of communications departments fulfill more manager related tasks than managers without such an integrated department. Only a small proportion of the managers has a diploma that is related to communications. Female heads of communications are younger and they occupy a lower hierarchical position than their male colleagues. Also by comparison with their male colleagues with a similar job title, female communications managers are less frequently part of the board of directors. The results of the study are bench-marked with data from previous research in the Netherlands.

Keywords

public relations communications management excellence theory glass ceiling Belgian organizations

Keywords

public relations communications management excellence theory glass ceiling Belgian organizations
Lees het volledige artikel als PDF

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 48/2020 | nr. 4

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021